onsdag 9 maj 2007

Förlängning av upplevelsen

När bra saga eller berättelse tar slut uppstår ofta en väldigt tom känsla inom en, i alla fall för mig. Bra spel som innehåller tunga storys eller spännande böcker spelar eller läser jag väldigt snabbt för jag bara måste veta hur det slutar. Ofta för mig är detta en bra morot varför man lägger + 20 timmar på ett spel utan att tröttna. Man strävar hela tiden efter att få reda på hur det slutar. Sen står man där, lycklig men samtidigt tom. Även bra filmer eller tv-serier har detta. Samtidigt så tycker jag det är jobbigt när en serie aldrig tar slut, men även när den väl gör det. Så mycket tid, energi och engagemang man lagt i de olika världarna, och karaktärerna man skapar relationer till.

Bra storys tar jag till mig, och fortsätter eller bygger vidare på dom huvudet. Ofta i en mix av andra storys, karaktärer och världar jag upplevt. Spel är ett underbart medie för att förlänga upplevelsen för dedikerade fans av populära serier eller filmer. Idag är det nästan en självklarhet att släpps en ny storfilm, så ska ett spel för spelets släppas samtidigt. Något som inte alltid per automatik säger att spelen är bra, men en generell norm i branschen är att kända varumärken är ett mer säkert kort för bra försäljning än spel som bygger på Intellectual propertys. De senaste exemplen på detta är Spider-man 3 – the Game, vilket marknadsförs mycket nu i samband med att filmen går upp på bio. Spelet är inte helt byggt på filmen utan innehåller lite mer, vilket kan ses som en förlängning av upplevelsen för fansen.

Ett ännu bättre exempel som är aktuellt är The Lord of the Rings Online - Shadows of Angmar. Här får spelarna utforska Tolkien världen utanför original storyn från Lord of the Rings filmerna och böckerna. Här ska de som spelar kunna möte karaktärer från original storyn, men det finns även andra berättelses vid sidan av att utforska. Spelmediet är bra för att berätta historier och skapa upplevelser, och är även viktigt för att kunna förlänga dessa. Tror att någonstans sitter säkert några utvecklare och arbetar på Harry Potter Massively Multiplayer Online Game, då sista boken i serien släpps snart. När de t o m kommer sätta upp telefon support för ledsna fans som kan ringa in, vore det inte ett toppen läge för att utannonsera ett Harry Potter Massively Multiplayer Online Game? Så detaljerad som J.K.Rowling varit finns det en stadig grund för att bygga ut världen ännu mer. Sen handlar de nog mycket om rättigheter, men stadig grund av potentiella spelare tror jag redan finns i o m alla fans av Harry Potter.

1 kommentar:

Magnuf sa...

Vilket spel skulle inte sälja där man får åka kvast? LOTRonline exemplet va bra, de har ju lagt väldig fokus på att förlänga filmupplevelsen då spelet erbjuder cinematics som förklarar story och stora quests. Synd bara att spel baserade på film/bok brukar va så dåliga...