torsdag 28 juni 2007

Ett steg mot demokratisering av konsolerna

Tänkte ta upp tråden från senaste inlägget gällande The Long Tail teorin, där jag pratade om att konsolerna skulle behövas demokratiseras. Med detta menar jag att öppna dem mera och göra det enklare att utveckla spel. Idag kostar det mycket, både SDK-kit och royalties, men det krävs även tillstånd att utveckla och få spelen godkända för release. Datorn har alltid haft den fördelen, då det inte har krävts mycket för att utveckla spel eller modda befintliga spel. Microsoft var först ut med att släppa XNA, som lät ”vem som helst” få utveckla spel till Xbox 360. Det krävs fortfarande kunskaper inom desgin och programmering för att utveckla men detta öppnade upp för alla som äger en Xbox 360 att börja utveckla spel. Jag har inte hittat något om hur de får distribuera de hemma gjorda spelen genom Microsofts nätverk. Nyligen tillkännagav Nintendo (1)(2)(3) att de kommer släppa ett utvecklingskit för att utveckla stora och små spel till Wii. Sedan ska dessa kunna säljas och distribueras genom Wiis köpkanal över Internet. Även här så har jag inte sett eller hört något om vilka som får distribuera eller vad utvecklingskitet kommer kosta, men det är enligt mig i alla fall ett steg i rätt riktning. Jag tror att fortfarande vill konsoltillverkarna ha kontrollen över de spel som säljs och distribueras till deras konsol, i alla fall som går genom deras nätverk. Men Nintendo visar ändå att det tar in det rätta tänket, för detta öppnar för att fler spel kommer skapas, även fast det är mindre. Men nu kan vi verkligen börja prata om en ordentlig Long Tail för Wiin, då spelutbudet för tillfället är ganska klent, så kommer det nog att explodera nu. Med både hits och flopps, men det viktigaste är att fler får tillgång att utveckla och distribuera sina spel, oavsett hur bra eller dåliga de är. Framförallt att det blir fler spel och mer nischade som blir enklare att finna för spelarna. Sen så får spelarna bestämma vad som är bra eller inte, hoppas jag i alla fall. Nu är det bara att vänta och se om Sony kommer med ett liknande tänk. De har pratat en del om LittleBig Planet, men det är fortfarande begränsat.

Och som jag sagt tidigare, så tror jag att mindre enklare spel kommer bli en otroligt lukrativ och viktig marknad framöver, för att jämna ut monopolet på storbudget, episka spel. Samt att jag tror det är ett viktigt steg mot en demokratisering av konsolerna, där spelarna och utvecklarna får mer makt än konsoltillverkarna.

2 kommentarer:

Snöboll sa...

Kan ju hoppas att det blir lite som med C64-datorn, många kunde programmera egna spel och göra musik till konsolen.. Och vi alla vet hur C64-scenen is still going strong!

Karl Andersson sa...

Det ar viktigt att skilja mellan hemmapysslare och olicensierade utvecklare - bada ar forvissa sedda som "amatorer" men i fallet utvecklare pratar vi om en produkt som skapas och distribueras primart i vinstsyfte. XNA-modellen tillater ingen som helst distribution av kommersiella produkter, och i och med detta kan det jamstallas med Sonys Yaroze-kit for PS2. (vilken for ovrigt fick i stort sett noll genomslagskraft - marknaden for hemmapysslare fungerade inte pa deras demografi. Tydligen.)