fredag 23 februari 2007

Content och Micro-transactions

”It´s all about Content”, innehåll, är det som bestämmer hur framgångsrik en spelkonsol kommer vara. Men hur affärsmodellen för detta komma fungera i framtiden tror jag kommer ändras. Det finns redan företag som tänker i dessa tankar, det är inget nytt men det kommer nog att öka.

Jag satt och kollade på Bonus Round på Gametrailers.com där de pratade om micro-transactions och uthyrning av spel. Uthyrning fungerar så att man hyr spelet och så får man ha det i ca 2 veckor innan man måste lämna tillbaka det. Det kan ju vara ett sätt att verkligen hinna känna på spelet innan man köper eller faktiskt spela det om spelet är kort. Men denna modell är något som gör att speltillverkarna nog måste tänka efter hur de gör spelen och vad de tar betalt. Annars har ju demos varit ett sätt för folk att prova spelet innan de bestämmer sig för att köpa hela spelen, men nu när de nya konsolerna har möjlighet att koppla upp sig till Internet kommer detta nog öka för just tv-spelskonsoler. Att ladda ner demos och prova men även möjligheten att kunna köpa spel genom Internet. Kanske att kunna ladda ner demon och gillar man det så betalar man och får då ladda ner resten av spelet till sin konsol.

Men det jag tror verkligen kommer slå igenom, lite i relation till tidigare inlägg, är möjligheterna att kunna ladda ner tilläggsmaterial till spelen, vad man kan kalla Micro-transactions. Internetuppkoppling i kombination med att de nya konsolerna utrustas med hårddiskar är de stora bidragande faktorerna till detta. Med micro-transactions menas att man köper till content för en mindre summa, t.ex. nya banor eller bilar till ett bilspel. På detta sätt kan man förlänga livslängden och ge ett mervärde till spelet. Men för att detta ska fungera måste priset motiveras av det man får, att det är värt de pengar man betalar. En sådan modell skulle kunna göra att spelen kostar mindre att köpa men för att man ska få tillgång till allt i spelet så måste man köpa till content. Sen kan det ju uppstå problem om en tillverkare ger ut extramaterial gratis och en annan tar betalt, för då känns det inte motiverat att ta betalt, så vida inte det man betalar för verkligen har betydligt högre kvalité.

Denna modell kan nog inte fungera för alla typer av spel. Men så är det med det mesta bara för att det finns så mycket olika varianter av spel. T.ex. skulle de nog inte fungera för långe episka spel som Final Fantasy där man betalar och förväntar sig att få hela storyn och spelet i ett. Sen självklart måste man ju utgå från spelarna, är de beredda att betala för mer material, finns det en efterfrågan? Men som de tog upp i Bonus Round kring detta är hur det påverkar utbudet av spel om det finns möjligheter att förlänga spel, dvs att folk lägger mer tid på färre spel än om de lagt lite tid på fler titlar. Risken blir att de riktigt bra titlarna snor tid och publik från de lite mindre. Jag tror även att det kan öppna möjligheterna för mindre grupper eller personer att tillverka egna hemma gjorda tillägg, vilket redan finns till PC, dvs Mods, fast till konsolspel. Och ska man se detta ur trendsynpunkt är det ju helt rätt i tiden nu när användargenererat innehåll (UGC) är det som gäller.

Inga kommentarer: