onsdag 21 februari 2007

En ny svensk stjärna, med rätt tänk

Nu har det gått nästan en vecka sen svenska Lockpick Entertainment släppte sitt online spel Dreamlords. Ett onlinespel fast i strategispel, fast online, till skillnad från första och tredje personsspelen som t.ex. World of Warcraft och Second Life. Intressant nisch, och vi hoppas att det går bra för grabbarna i Sköve. Men det som fångade mitt intresse mest var när jag läste på IDG om deras affärsmodell för spelet.

De tar ingenting betalt för själva spelet, utan de laddar man bara ner från deras sida, eller så hade de planer på att sprida det genom Piratebay (äntligen någon som ser möjligheterna med fildelningen). Sen betalar man en mindre startavgift och startar ett konto. Därefter blir det en månadskostnad där Lockpick ser sig kunna tjäna pengarna på. Visst detta är inget nytt tänk, utan med tidigare onlinespel krävs också att man betalar en månadsavgift för att spela, men ofta behöver man ändå köpa spelet först. Det brukar kosta lika mycket som vanliga spel, plus att man måste betala per månad. Tror det ligger helt rätt i tiden att titta på modellen att distribuera spelet gratis, men att tjäna pengar på en prenumeration.

Med deras affärsmodell förbigår de distributionskanalen butik, och göra spelet tillgängligare på ett enklare sätt. Något som spelbutikerna inte lär uppskatta men denna modell kan fungera väldigt bra för mindre företag som inte har samma finansiella möjligheter att trycka spelet och sen ändå inte få någon bra exponering i butikerna till fall för de större aktörerna.

Sen är detta inte en affärsmodell som kan fungera för alla spel, utan med en månadskostnad kommer nog högre krav på att spelet måste hålla hög kvalité och bra innehåll för att motivera den återkommande kostnaden. Senare tänkte jag ta upp lite tankar om content och micro-transactions. Men hinner inte med det just nu…

Inga kommentarer: