torsdag 15 mars 2007

Google och Dynamic In-Game Advertisement

Fick ett intressant erbjudande i helgen då de ringde från Svenska Marknadsförbundet och frågade om jag ville följa med till Kina en vecka med deras medlemmar. Resan kostade dock för mycket samt inte tid att ta från jobbet. Sen meddelade de att min artikel jag skrivit har gått iväg på tryck, så den kommer jag att lägga upp när den är släppt.

Sen arbetar jag på fler artiklar, bland annat en om att både Google och Microsoft har köpt upp företag som specialiserar sig på In-game advertisement. För denna har jag försökt att kartlägga de största In-game advertisement företagen på markanden, och stött på ett nytt begrepp, Dynamisk In-game advertisement. Med detta menas möjligheterna att uppdatera reklamen eller annonserna i spelen, och även i form av filmer i framtiden. Känns synd att jag upptäckt detta nu, för de hade varit jätte bra att ha med i min c-uppsats, men visste jag inte då.
Men jag tycker i alla fall det är väldigt spännande hur utvecklingen går framåt. Men för att dynamisk in-game advertisement ska vara möjligt krävs uppkoppling mot Internet. Det var då det slog mig hur intressant det är att både Google och Mircosoft tagit sig in i den branschen. Just när det gäller sökmotorer och möjligheterna att kartlägga en person/dators intressen på nätet. Största exemplet är Amazon där de på ett väldigt smidigt sätt rekommenderar produkter beroende på vad man sökt efter eller vilka produkter man tittat på. Vilket fick mig att tänka på när jag var på en IT mässa föra året, och det var en presentatör som pratade om Beteendemarknadsföring vilket detta i grunden är. Man följer beteenden och kartlägger intressen för att sen presentera mer riktad, ”smartare” reklam som hör ihop med intressena.
Här tror jag det kan uppstå en kross koppling mellan medierna sökmotorer och spel. Om man kan följa surfarens beteenden och intressen när han/hon är ute på nätet, för att sen utifrån den informationen visa relaterad reklam i de spelen. Lite Amazon.com tänk, fast med två medier som ”pratar” med varandra. Detta gäller ju främst för datorspel, men det börjar bli standard för konsoler att kunna koppla upp sig mot Internet och även surfa med. De två plattformarna går ju allt närmare varandra, främst med senaste kopplingen mellan Xbox Live! och datorn.

Det skulle även kunna vara intressant för spel tillverkarna att få mer information om spelarnas intressen för att kartlägga mer exakt deras målgrupp, men även för framtida spel och downloadable content.

Sen kommer alltid diskussionen hur vida spelarna vill ha reklam i spelen, eller hur de ställer sig för att bli bevakade. Men det viktiga att komma ihåg med beteendemarknadsföring är att det är ”datorn” som man följer. Så i dagsläget är det svårt att få ut mer information om personen bakom IP adressen eller datorn. Men detta skulle kunna
vara en tänkbar utveckling.

Inga kommentarer: