måndag 12 mars 2007

Marknadsföring av spel

Idag hade jag ett föredrag för komvux studenter som läser en turistutbildning. Jag pratade om nya medier och möjligheterna som finns för annonsreklam och marknadsföring. De områden ja prata om var traditionell webbannonsering, sökmotorsmarknadsföring, sökmotorsoptimering, köpt sökmotorsreklam samt lite om virtuella världar och reklam i spel. Det kändes väldigt kul att ha fått frågan att göra en sådan presentation, för det fick mig att se på vad mina egna kunskaper inom områdena finns. Känner mig mycket nöjd, framförallt när jag tittar tillbaka på hur mycket praktiska kunskaper jag hade när jag började jobba mot vad jag har lärt mig fram tills nu. Känns som en bra grund och det kan nog bara bli bättre.

Sen nu i eftermiddag har jag haft lite tankar kring detta med marknadsföring och spel. Jag har ju mesta dels tittat på reklam i spel, men mina tankar började rikta sig till hur man marknadsför ett spel. Hur gör man för att marknadsföra ett nytt medie? Ett spel innehåller ju så många fler element än traditionella medier. Du har det grafiska, spelkontrollen, storyn(inte alla spel), ljudet och framförallt det interaktiva momentet. Hur mycket kan en tv trailer, eller en tidningsannons säga om ett spel?
Tror att internet och spelforum spelar väldigt stor roll för att marknadsföra spel. Det finns möjlighet att se bilder, video klipp när spelet spelas, men framförallt är demos ett väldigt viktigt verktyg. Här får spelarna möjligheten att prova på hur spelet kan tänkas bli. Men jag tror att detta inte är tillväga gångsättet för att nå målgruppen casual gamers som inte engagerar sig lika mycket som hardcore gamern. Det är just målgruppen casualgamers som jag tycker det är intressant att titta på när man diskuterar marknadsföring av spel. För hardcore gamern görs det automatiskt, där behövs nästan inga insatser då denna målgrupp ofta själv söker information om de senaste spelen och diskuterar ofta nya spel med andra från samma målgrupp. Tittar man på försäljningslistor från Sverige är det väldigt få titlar i toppen som det görs tv-reklam för. Spelar fortfarande placering på hyllorna i butikerna stor roll? Men ännu mer intressant tycker jag är att leka med idéen hur det kommer se ut i framtiden (det händer redan idag) då uppkopplingen för konsoler blir standard och fler och fler använder detta. Senaste siffror visar att en stor andel Xbox360 äger kopplar upp sig mot deras onlinetjänst, även då det kostar pengar. Då fler och fler casual gamers börjar använda dessa tjänster tror jag detta kommer bli en viktig marknadsföringskanal för nya spel, framförallt med möjligheterna att distribuera demos på ett smidigt och billigt sätt. Men samtidigt så missar man målgruppen som inte är uppkopplade eller ens har en konsol, hur ska man locka dessa till ett köp? En knepig fråga, men intressant att fundera vidare på…

Inga kommentarer: