fredag 2 mars 2007

Framtidsrapport om next generation

Nyligen släpptes en framtidsrapport om nästa generations spel framgångar. Och vad den bl.a. pekar på är att det kommer ta till 2008 för de nya speltitlarna ska generera tillbaka pengarna som investerats i utvecklingen. Mycket beror på ökade utvecklingskostnader, men jag tror att det tar tid i början av en ny generation och sen jämnar det ut sig när en form av ”standard” har skapas. Men jag tycker att kostnaderna för spelutveckling ökar konstant, vilket indikerar att man borde titta på nya affärsmodeller för att finansiera utvecklingen. Det är svårt att skära ner kostnaderna, då får man försöka hitta strategier för att få in mer pengar istället tror jag på. In game advertising är något som funnits länge men har börjat få mer uppmärksamhet än tidigare. Problemet tror jag kan uppstå om det blir för exploaterat, och alla företag vill synas i spel så att det tappar sin kraft. Sen är det något som inte passar för alla typer av spel, så då måste man hitta andra sätt att ordna finansiering. On-line spel där man måste betala en månads kostnad kan vara ett sätt, men det fungerar inte för spel som är tänkt som ett one-player spel.

Nintendo nya konsol har inte inriktningen att tyngdpunkten ska ligga på fullständigt realistisk grafik som de andra konsolerna, vilket jag tror kan vara fördelaktigt då utvecklingskostnaderna kan reduceras. Men många spelare söker så realistiska spel som möjligt, vilket gör att många utvecklare satsar på och därmed investerar mycket pengar. I och med detta behöver speltillverkaren sälja fler spel, ta ett högre pris eller i en del fall båda två. Det svåra blir att motivera för köparna vad de får för de pengarna de investerar i ett spel. Som jag skrivit tidigare tror jag på modellen att erbjuda tilläggs material till spel och ta betalt, men då ska det finnas ett mervärde i tilläggen.

Något som är oundvikligt när man pratar om finansiering och spelutveckling är balansen mellan fritt kreativt skapande och att säkra försäljning genom att det finns efterfrågan på markanden. Men det är samma som gäller för film och musikindustrin, men skillnaden är att spel är något som engagerar mer på så sätt att man spenderar mycket tid och möjligheterna att kunna spela med/mot andra spelare. Men spelutvecklarna måste få känna att de har frihet att skapa spel som de vill, men samtidigt måste finansieringen säkras. Annas blir det nog som filmbranschen där man ofta satsar på säkra kort, vilket jag tror görs redan i dag med uppföljare och franchises av t.ex. filmer.

Det är knepigt att försöka komma på en vettig affärsmodell som lämpar sig för de ökade utvecklingskostnaderna som uppstår med nya generationers spel. Detta för att säkra en stabil framtid för spelindustrin. Man får även fundera på alla trender runt omkring, t.ex. user generated content, och ta inspiration från andra branscher och se hur de arbetar. Ja funderar vidare…

Inga kommentarer: