torsdag 8 mars 2007

Socialt nätverkande och skapande spelande – Game 3.0

Här om dagen gick Sony chefen Phil Harrison ut och presenterade deras nya koncept Game 3.0, mer kopplingar till när och hur uttrycket Webb 2.0 utvecklades. Detta ska ställas i relation till att spelutvecklingen är inne i sin 3e utvecklingsgeneration och allt runt omkring det. Socialt spelande, användargenerat innehåll, nätverkande och communitytänkande är grunden, och det är samma som är trenden just nu med webben. Och även på som på webben är trenden i spel och spelcommunityn just nu är mediaconvergering, eller media and plattform crossing.

Webben har ju slagit igenom när det gäller att blanda olika medier de senaste åren med musik och film. Först nu har kopplingen till andra medier slagit igenom för spelkonsoler, främst med Mircrosofts Xbox Live! tjänst. Nu när Sonys Playstation 3 snart släpps i Europa kommer mycket fokus ligga på uppkopplingsmöjligheten mot Internet. De har haft en online tjänst tidigare men den har inte varit speciellt framgångsrik. Men det senaste tillskottet presenterade här om dagen på GDC i USA där Sony presenterade sin Second Life version Home. Här ligger fokuset på det sociala och möjligheten att ladda upp sitt eget innehåll. Vilket om man ska se på alla trender ligger helt rätt i tiden. Sen även för utomstående företag finns en ny marknadsplats för att göra reklam för sitt varumärke eller sina produkter. Än så länge är Home låst till Playstation 3, men Sony har säkert en plan för detta.
En sak jag ser där man kan hoppas är att Sony utnyttjar denna tjänst för framtida spel och spelutvecklare, med möjligheterna att använda sin Home karaktär i spelen på samma sätt som man kan använda Mii:sen i Wii Sport. Här kommer i och för sig begränsningarna då detta inte passar alla typer av spel. Men möjligheterna finns. En annan sak jag reagerade när jag såg Home va dels möjligheterna att streama videos, dynamisk In-game advertisment i kombination med troféer för de spelen man har klarat eller sparat. Här finns ju stora möjligheter för anpassad reklam efter vilka typ av spel man har spelat och då är intresserad av.

Sen kommer ju spelen till konsoler alltid att vara grunden för spelkonsolerna. Men mer och mer blir ju anpassat efter vad kunderna vill ha och här skaffar sig spelföretagen möjlighet att skapa bra kundrelationer. Om inte annat information genom att de har en kanal som de levererar och kan lyssna av vad som efterfrågas och vad spelarna vill ha.

När det kommer till användargenererat innehåll har både Microsoft och Sony utvecklat verktyg för att utveckla egna spel, med begränsningar. Microsofts utvecklingskit för spelare, XNA, men detta kräver ändå en heldel kodkunskaper för att kunna skapa ordentliga spel. Sonys lilla lekskapar spel LittleBigPlanet, som verkar väldigt intressant, men där begränsningen ändå finns till formatet. De är bra att de tillhanda håller tjänsten att kunna skapa eget innehåll och spel, men det stora fokuset kommer nog ändå fortsätta ligga i de ordentligt producerade spelen. Men det är ett jätte bra sätt för spelutvecklarna att hitta duktiga och innovativa talanger och för personer som vill jobba i branschen att visa upp vad man kan åstadkomma med knapra medel. Men traditionella spel kommer nog alltid att finnas kvar, och det är bra så det finns innehåll som passar alla olika målgrupper.

En av de stora trenderna på webben som vuxit otroligt och därigenom lockat många tjejer är communitys och kommunikationsmöjligheterna med andra människor som dessa och instant messeging. Jag tror detta är en ganska stor faktor varför World of Warcraft har blivit så populärt bland tjejer. Ett nytt medie att socialisera och kommunicera genom. Även Second Life är en framgång på detta, så därför tror jag att Playstation 3 Home kommer att kunna locka tjejer. Sen handlar det ju mycket om hur man marknadsför detta riktat till tjejer… Något som företagen idag är väldigt dåliga på. Enligt rapporter och statistik spelar många tjejer spel idag, men trots den dåliga marknadsföringen, så utsikterna för att få ännu fler att spela genom rätt riktad, rätt budskap och rätt kanal till tjejer är mycket stora!

Inga kommentarer: