onsdag 17 oktober 2007

Bob Lefsetz om musik- och spelbranschen

Fastnade i eftermiddags på en intervju med Bob Lefsetz på YouTube, där han pratar om vad han annars diskuterar, alla fel som finns i musikindustrin:



Brukar läsa hans blogg (när man har tid, han skriver ganska långa inlägg) och håller ofta med honom. T.o.m. de största inom skivindustrin brukar läsa den. Han håller inte tillbaka med svårdomarna och anklagelserna mot industrin. Men det jag gillar mest med honom, förutom hans ärlighet och den respekt han inger, är att han ser framåt och vill se möjligheter och förändringar till skillnad från hur resten av industrin agerar. Ett bra exempel på konservatism tycker jag detta uttalande är: "Att det är stöld att kopiera för eget bruk".

En sak jag fastnade för i intervjuen och som fått mig att tänka är när han drar paralleller och hyllar spelindustrin, för att de utan massmedia och klassifieringen mainstream har lyckats växa sig större än både film och musikindustrin. När han berättar att det var så musikindustrin var i början då den växte upp. Delar hans tanke att idag breakas inte "acts", utan "tracks". Det handlar inte längre om banden, utan låtarna (men det har de väl alltid gjort ändå). Men på samma sätt kan man ju tänka kring spel, som "varumärkerna" (läs:utvecklarna) bakom spelen. Hur viktiga är de egentligen och vad säger de? Jag tror inte de spelar någon större roll för slutkonsumenten vem som står bakom spelet, det är ju spelet i sig som är det intressanta. På samma sätt som det inte är enligt mig intressant vilket skivbolag som är bakom artisten. I industrin spelar de storroll, men de viktiga är ju faktiskt marknaden, konsumenterna!

Jag håller även med honom när han debaterar för att radio, tv och de traditionella medierna inte skapar långvarande världsartister. Resonemanget bygger på att det autenstiska, att artisten eller bandet är bra musiker och kan skapa musik folk tar till sig och som känns äkta. Precis som musikindustrins uppväxt handlade det om musiken, då idag så mals den sönder då den måste genomgå hela "industrin-maskinen" innan den släpps till den stora massan. Spelindustrin har vuxit sig stor utan mainstream media och den tunga marknadsföringen som finns idag. Men jag tycker det ger en bra indikation vart spelindustrin kan råka ut för (den råkar nog redan ut för det idag). Det blir väl så när en bransch växer sig stor. Om man studerar både musik och filmbranschens utveckling tror jag spelindustrin kan lära sig ganska mycket och minska chansen för att hamna i de problem som drappat de tidigare nämnda branscherna.

Inga kommentarer: