onsdag 3 oktober 2007

Webb Statistik och vilka och vart de kommer från

Sen jag började jobb på GTF och har ansvaret att ha koll på statistiken på våran sida har jag fått upp intresset för besökar statistik och kan tycka det är riktigt roligt att sitta och titta på alla parametrar man kan få fram. Brukar faktiskt själv sitta och titta på statistiken på denna blogg. Både på jobbet och hemma använder jag Google Analytics som är gratis. Brukar mest se vartifrån folk sitter när de är inne på bloggen men även vilken källa de kommit ifrån. Och jag har upptäckt mycket spännande när jag suttit och tittat där. Bland annat så upptäckte jag detta inlägg på internetbrus.com, där något hittat min blogg och lagt in en länk som jag fått några besök från.

Denna möjlighet att kunna se från vilka källor folk kommit till en och gå in och se exakt från vilken sida de kommit tycker jag är toppen. Riktigt bra att kunna se hur länkar till ens sida distribueras och samtidigt läsa vad de skriver om en och i vilket sammanhang. Bloggar gör det ju även möjligt att se vilka som länkar till ens artiklar. Och alla bloggsökmotorer driver ju lite trafik med. E ganska glad idag, har nämnligen fått en mailförfrågan att översätta mitt inlägg om FireBrand till engelska för de är intresserade av att veta vad jag skriver. Så det kommer vilken dag som helst :)

En annan skoj sak att kolla på är vilka ord besökarna sökt på för att hitta fram till ens sida. Min favorit jag har sett är: "blaj blaj spel".

1 kommentar:

klykan sa...

Hej,
Givetvis vill man veta vilka kategorier som besöker en blogg eller webbplats. Jag håller med om att Google Analytics är ett bra verktyg, i synnerhet med hänsyn till att det är gratis. Jag har även provat ett prospect-verktyg som heter Kundgenerator. Men det lever inte alls upp till förväntningarna.

Vill du läsa om mina erfarenheter så finns det här: http://www.tinyurl.se/d7a5
Ett verktyg som inte lever upp till förväntningarna. Eftersom jag inte bloggar har jag lagt ut erfarenheterna på webbplatsen för att inte småföretag skall bli blåsta.