fredag 5 oktober 2007

Mixa olika typer, leder till utveckling

Läste nyss en riktigt spännande artiklen på GameDaily BIZ om hur spelmarknadsförare arbetar med att marknadsföra spel genom klassiska (=tråkiga?) webb annonser som så många andra. Jag kan hålla med författaren om att arbeta med traditionella annonser (speciellt när det kommer till ett medie som spel) är väldigt omodernt, och jag ställer mig även spetiskt till hur mycket det ger tillbaka i försäljning. Visst har bättre bredband och Flash gjort att man kan göra mycket spännande annonser som är interaktiva och så, men i längden tror jag inte detta är det bästa sättet att arbeta. Men inte det som fångade mitt intresse, utan återigenom påtalan om det här med att blanda olika typer av människor (i detta fall spelutvecklare och marknadsförare) för att driva utvecklingen framåt och

Men det mest intressanta som jag tyckte artikeln lyfte fram var att arbeta med annorlunda människor än en själv leder till utveckling. Sätter man 2 marknadsförare i ett rum kommer ingen stor utveckling att ske. Om man däremot sätter folk med olika yrkesbakgrunder i ett rum och de ska lösa ett problem uppstår en utveckling framåt. På samma sätt borde företag utveckla sig genom att ha möten med kunderna för att skapa en dialog och inte bara se kunderna som siffror i en marknadsundersökning.

Inga kommentarer: