onsdag 26 september 2007

Analys: Idol ur kundsynvinkel

Nu har svenska Idol dragit igång på riktigt och juryn har sorterat agnarna från vetet och det är nu upp till svenska folket att rösta folk vidare. Och när jag funderat på det så finns det ganska många faktorer som pekar på att Idol är ett riktigt bra sätt att arbeta med "kunderna". Det innehåller många av de heta trenderna alla pratar om idag.
Låt mig få förklara:

Användargenererat innehåll.
Idol skulle ju inte vara det de är, om det inte vore för alla människor som söker sig dit och vill vara med. En del av Idol är ju att se folk som gör bort sig, men även att se folk som är riktigt duktiga. Om ingen skulle dyka upp och (försöka) sjunga skulle det inte vara ett program idag. Folk sitter och tittar på idol hemma, och sen är det några som då känner att de skulle kunna göra det bättre och därför går nästa år och försöker. Många som söker är ju tittare själva, vilket man skulle kunna kalla för användargenererat innehåll.

Kunderna får bestämma.
Men den viktigaste faktorn som jag har funderat kring är att på sättet som det är utformat så får ju kunderna (tittarna, och de som förhoppningsvis köper vinnaren) vara med och välja ut vilken person de tycker är bäst, och förhoppningsvis den som de kommer gå och köpa. Genren är på ett sätt redan förbestämt, pop, något som tilltalar det flesta. Juryns roll är ju att göra den första filtreringen med konsumenten i tanken. En superstjärna: se bra ut, sjunga bra, rätt utstrålning gärna med lite attityd och som har det där lilla extra. Översatt, en som de vet kommer sälja!! Sen släpper dom det till konsumenterna att bestämma! Genom flera filtreringsomgångar får konsumenterna vara med och välja ut den som de anser är bäst, och om man vill läsa det så, är den som de anser är bäst och de kommer gå ut och köpa. Här är det inte tal om nischade genres, utan detta är musik och artister som ska tilltala den stora massan, vara universella.

Skapar kundrelation till "produkten".
Den sista saken jag kommit på var vilket otroligt skickligt sätt de arbetar med att låta konsumenterna skapa en relation till "produkten" (artisten). På bara några månader får de följa artisten från 0 upp till en riktig artist, och får på vägen lära känna dem på ett mer personligt sätt tillskilland från en ny artist man bara hör på radion och inte vet vem han/hon är. De gör även att det i större utsträckning blir viktigare med artistens personlighet. På ett sätt vet de redan vad de köper, plus det dubbla! De vet redan så mycket om artisten, bakgrund och hela vägen för han/hon till stjärna. Sen kan det nog vara en anledning för många att inte köpa det, av ren princip.
Dessutom blir det ju en spin-off effekt av det hela. Då tittarna hemma i soffan får se en vanlig bagare eller mobiltelefonförsäljare, som blir superstjärna på nolltid egentligen. Då känner de att de borde kunna göra samma sak, vilket gör att för varje år som går så blir det bara fler och fler som söker till programmet!


Vad konsumenterna egentligen gör med röstningen är att de berättar för skivbolaget vilken artist de vill ha (läs köpa), så att skivbolaget k
an ta den och levererar. Vilken otrolig marknadsföringsapparat egentligen! Skulle jag vara ett annat skivbolag än SonyBMG skulle jag sitta spela in och analysera varje idol till botten, för att det säger så otroligt mycket vad folk vill ha, anser är bra. De gör de säkert redan, men jag tycker det är ganska mäktigt vad mycket man upptäcker om man verkligen analyserar ett program så här. Det är nog lite därför också som Idol är en sån succé, för att konsumenterna får vara med och bestämma vilken produkt de vill ha, och på köpet få en massa bakgrundsinformation. Plus, det viktigaste av allt, underhållning!

Inga kommentarer: