måndag 17 september 2007

Svenska intresse för "enklare"-spel

I en artikel idag på IDG pratade de med svenska Starbreeze och Avalanche om hur vida de va intresserade av att utveckla mindre-billigare, Casual games. Jag har för mig att jag sagt innan att jag tror på marknaden för mindre mer lätttillgängliga spel, och uppenbarligen verkar svenska företag vara lite intresserade med. Blev ju helt fast i Callin All Cars och tyckte det var toppen, billigt, enkelt och lätt för att bygga ut om det blev en hit.

Men, har bara en liten känsla av att om trenden blir för stor och alla vill satsa på att utveckla "Casual games", så tror jag risken är stor att samma sak kommer inträffa som 1983, då spelindustrin krashade. Detta är faktiskt ett av få ställen där jag tycker det är bra att konsoltillverkarna har kontroll på vad för typ av spel som släpps till deras system. För att om "alla" utvecklare skulle ge sig in och satsa på mindre spel, skulle vi nog se alltförmånga upprepningar av samma koncept. Vill inte vara alltför skeptisk, men är det lite... Tror att det måste finnas en bra balans mellan mindre spel, och de storproducerade spelen!

Inga kommentarer: