onsdag 19 september 2007

Reklam i operativsystem och AdSense i mobilen?

Microsoft har sökt patent på tekniken eller möjligheten att ha action-genererad reklam i operativsystem. Då inte sagt att det kommer hamna i deras framtida operativsystem, utan bara att de har rätten att få göra så. Det skulle i så fall fungera så att varje gång användare utför en åtgärd så visas reklam som är kopplad till den. Det bygger på speciallinriktad reklam beorende på användarens intresse. Kan nog inte säga att jag e så jätte förtjust i denna idé. Tycker det känns som att företagen bara försöker komma på nya sätt att tränga på oss reklam och annonser, samtidigt som jag tror vi konsumenter inte vill ha det, även om de känns mer riktade och anpassade efter mig och mina behov och intressen.

Detta är ju en del i det nya sättet att arbeta med internet för att marknadsföra sig, att inse hur folk använder mediet och tänka i nya banor för att nå ut med sitt budskap. Visst vill folk ha reklam, eller de vill få reda på information om produkten och erbjudanden. Men i måtlig mängd och och rätt reklam till rätt person på rätt sätt tror jag har stor genomslagskraft. Ett exempel på bra annonser nämnde jag redan i tidigare inlägg, nämnligen Webhallen, som har intent annonser som bara leder till den egna sidan.

Jag tror även att mycket handlar om vilket förtoende man har för annonser. Ibörjan när annonser blev hett på internet användes de förflitigt utan att egentligen generera något, tror det sitter kvar att folk inte litar på annonser. Jag vet att jag gör inte det, vanligen.
I en annan nyhet från IDG, så har Google presenterat en nyhet, Google Adsense för mobilen! Först operativsystemet och nu mobilen!? Visst är trenden att vi spenderar mer tid framför datorn än tv, radio och tidningar, samt att fler har mobiltelefon än dator, men jag tycker att någon måtta får det vara. Istället för att bara försöka hitta nya sätt att kränga på oss sammagamla annonser genom platformar som idag är annonsfria, så tycker jag de borde se över hela annons tänket och försöka komma fram med något nytt där. Om det sen skulle vara för att motivera att kunna ge ut t ex operativsystem gratis och istället så tjänar tillverkaren på annonser. Jag skulle faktiskt hellre betala fullpris för operativsystemet och slippa reklam helt än att behöva stå ut med att så fort jag gör något så dyker det upp en annons i rutan för mig. Istället för att lägga ut annonser överallt så det blir överflöd så kan väl företag arbeta med att annonserna ska vara bättre anpassade till kunden, verkligen lyssna och ge rätt budskap på rätt sätt, ingen generalisering! Dra ner på mängden och gör dem bättre nischade och anpassade och arbeta på att förbättra förtoendet för annonser istället!



Inga kommentarer: