tisdag 4 september 2007

Tankar: En idé för att utnyttja fildelning

Fick en spännande tanke idag när jag kom hem från gymmet. Igår gick första avsnittet av Upp Till Kamp på SVT. Och SVT bygger ju inte på reklam som t ex TV4 eller TV3. Utan det borde ju handlar mer om att så många som möjligt tittar på vad de visar. Om man missar att se det på SVT går det alltid alltid att kolla på deras webbsida, om det är deras egna produktion.

Men varför inte dra det ett steg längre? Om de vill att de ska ses av så många som möjligt borde de prova att lägga ut dem på fildelningssiterna t ex Pirate Bay. Där kan man se hur många som laddar ner det man lägger ut. Jag tycker man borde kunna räkna nerladdningar som antal gånger den har tittats på.


Det som blir problemet är om det vill släppa produktionen på DVD för att dra in mer pengar på
det. Men jag tycker man borde göra ett försök med detta för att distributera produktionerna. Beror ju på vad det är för produktion och bolaget bakom. Att använda den nya distributionskanalen är något som borde fungera för reklamfilmer tycker jag. Beroende på budskapet. Grundtanken är ju bra i alla fall, att man kan använda tekniken för att låta mottagarna aktivt ladda ner ens budskap! Det görs iofs redan genom att det är så enkelt att visa filmen i webbläsaren genom t ex YouTube. Men tanken är spännande, med rätt reklamfilm skulle de nog gå hem!


Inga kommentarer: