torsdag 13 september 2007

Sökmotorerna skapar positiva förändringar

Igår såg jag en dokumentär om företaget Google, om hur de startade, växt och blivit mer än enbart en sökmotor. Men framförallt hur de lyckats bli så framgångsrika, just beroende på deras sökmotor. Sen idag har jag haft på i bakgrunden en presenation för Google folk om hur internet och sökmotorer har förändrat hur vi människor söker information och hur marknadsförare måste börja tänka om. Det handlar inte längre om att trycka ut ett budskap i ansiktet på köparen om att hon och han behöver produkten. Istället bygger det mer på att se på vem är köparen, och genom internets otroliga verktyg kunna visa att produkten finns som tillfredställer han/hons behov! Det handlar om att lyssna och använda internet på ett smart sätt, skapa en dialog samt att skapa produkter som folk skapar en historia eller samtal kring.

Mycket bygger på att inte skicka ut ett meddelande till den stora massan och hoppas på att några köper det, utan istället att inrikta sig mer på mindre mer fokuserade meddelanden till en mer nischad målgrupp, vid rätt tid, på rätt sätt. Sen har jag på senaste tiden läst på mig massor om Adwords, sökmotorsmarknadsföring och det nya sättet att tänka när man ska använda internet för att marknadsföra sig. Och jag gillar det nya tänket bättre än de äldre, masstänkande marknadsföringen. Folk är mer kräsna idag och vill att företagen arbetar bättre för att tillgodo se just ens behov. Vilket är bra! Gillar verkligen förändringarna och att de klassiska marknadsförings teorierna stuvas om! Speciellt att de handlar om att göra de bättre inriktat och origenterat för att passa bättre för de man marknadsför till. Det handlar om att lyssna och hjälpa konsumenterna lösa sitt problem istället för att trycka budskapet ner i halsen på dem, ett budskap de inte är intresserade av. Även detta tänk att konsumenterna inte är intresserade av företagen, utan produkterna, och framförallt att produkterna ska passa för just mig!

Framförallt när jag själv gör allt för att lära mig det nya sättet att tänka och förbättrar min kompetens inom det. Dessto mer jag läser på mig om detta nya sätt, ju mer motiverad blir jag att jobba med det. Nu är det mycket Adwords, nyhetsbrev och sökmotorsmarknadsföring.


Inga kommentarer: