fredag 21 september 2007

Fundering: Filtrering när man surfar?

Nu på morgonen så scanade jag snabbt av alla nyhetsidor jag kollar det första jag gör när jag kommer till jobbet. Och återigen blir jag less på alla nyheter jag inte vill läsa om, nöjes skvaller (denna morgon var det Lindsat Lohans toalettsex på rehab som jag inte ville se headlinesen om). Sen allt annat jag inte är intresserad av. Visst ibland kommer det någon nyhet som faktiskt intresserar mig från en kategori som egentligen inte gör det. Men idag är utbudet på nyheter och information så stort att det blir svårare och tar längre och längre tid att ta in allting! ibland hinner man helt enkelt inte. Det har ju kommit ny teknik för att hjälpa oss, bland annat sökmotorer och RSS där vi väljer själva vilka informationskällor vi vill få. Men då väljer vi ut vilka vi vill ha!

Kom på tanken att vore det inte skönare att kunna göra ett bättre filtreringssystem där man väljer vad man INTE vill se, utan kan surfa fritt på webben och så fort det kommer innehåll som man valt bort, så visas de inte. Så i princip skulle jag kunna ställa in så att jag inte vill se information om sport (fotboll, hockey osv) eller nöjes skvaller (sexskandaler i hollywood, kändisskvaller). Även reklam på webben skulle kunna filtreras bort, dock tror jag alla annonserande företag skulle bli förbannade. Men grund tanken är att hjälpa oss att filtrera bort det vi inte vill se eller läsa om, så att vi lättare kan få ut det vi faktiskt vill läsa om! Sen borde man även kunna ställa in hur känsligt man vill att filtreringen ska göras, lågt, medium eller högt.

En annan bra tanke med det är att det är vi själva som väljer vad vi inte vill se, inte någon annan. Tanken är inte att företag eller stat ska bestämma vad som inte får visas, men däremot skulle det kunna funka för säg föräldrar som vill att visst innehåll inte syns me tanke för barnen.
Vem vet, det kanske redan finns ett sånt program eller filter, men det var en bra tanke tyckte jag. Mest så jag kan få välja bort innehåll jag inte vill ska ta upp min tid eller mitt sökande av information.

Inga kommentarer: