torsdag 6 september 2007

Nya iPods - Apple slutar aldrig imponera på mig

Nu på morgonen har jag haft videon från Apples september keynote på i bakgrunden och fått sett dem introducera deras nya versioner av iPods. Och som vanligt så är jag helt tagen efter att ha sett hela presentationen, dels för att jag förundras över Apples innovaitva förmånga (mycket tack vare Steve Jobs) men även att de på ett bra sätt visar att de lyssnar på vad konsumenterna vill ha. Som möjligheten att se video i iPod Nano. Man blir även fängslad och imponerad av Steve Jobs otroliga skicklighet i att hålla presentationer.

Att de iPods som finns uppdaterats med design och funktioner var något man kunde vänta sig i vanliga Apple anda. Men det som fångade mitt intresse mest var framförallt den nya iPod Touch, som är en ner skalad iPhone, utan telefondelen men med trådlös nätverks funktionallitet. Musik, film, bilder och trådlöst internet i en enda iPod! Det enda som hindrar mig från att skaffa en så fort den kommer är att jag var lite besviken på utrymmet på de två modellerna som släpps nu, bara 8 resp. 16 GB. Att gå från en 60 GB till 16 känns inte så skoj. Men jag tror att de har en perfekt plattform här (inkl. iPhone) för att utveckla spel på! De har redan spel som går att skaffa till vanliga iPods, men Touch har enbart pekar skärm. Och från den går det att direkt koppla upp mot internet och Itunes och ladda ner musik direkt till enheten utan att gå genom en dator. En toppen exempel på hur de har arbetat för att minska avståndet från produkten till konsumenten och göra det så enkelt som möjligt att köpa underhållning!

Den andra saken jag reagerade på och som jag tycker är ett bra bevis på Apples förmåga att hitta bra samarbetspartners, är deras samarbete med Starbucks. Där tanken är att när man närmar sig ett Starbucks så känner ens iPod Touch av detta och möjligheten finns då att i iPoden se vilken låt som spelas resp. har spelats. Och att provlyssna och köpa låten med väldigt få tryck! På samma sätt som jag har blivit bortskämd med när man lyssnar på webradio att få se vilken låt, artist och album det är som spelas. Här handlar det återigen om att öppna nya möjligheter att kunna köpa musik och öka tillgängligheten genom att köparen inte behöver vänta tills han/hon kommer hem, utan kan göra det direkt på plats. Lyssande tycker jag! Och det här tror jag inte bara gäller musik, utan film och spel också.

Sen kommer de säkna priset på 8GBs varianten av iPhone i USA nu, vilket jag hoppas leder till att den blir billigare i Europa med. Vi vet ju fortfarande inte vilken operatör som ska säljas med iPhone, men jag längtar ändå på den telefonen!


Inga kommentarer: