tisdag 25 september 2007

Microsoft köper sig in i Facebook? Men gnäller på Google


Rykten verkar tyda på att Microsoft förhandlar om att köpa in sig i communityn Facebook, något jag hoppas inte blir verklighet. Tycker inte att ett stort bolag som Microsoft som arbetar hårt (precis som andra stora företag) för att köpa upp och kontrollera så mycket som möjligt. Och just när det gäller communitys tycker jag att de bör vara fria och inte ägas av något stort bolag. Jag tror att om de köper in sig och börjar arbeta in deras tänk, värderingar och fördelar för deras applikationer så kommer de märkas.

Det läskigaste är vilken informationskälla de skaffar sig, med tanke på hur mycket information som lagras i Facebook. Folk har ett förtroende för Facebook tydligen och lägger in väldigt mycket uppgifter, en del riktigt privata, med bilder och allt. Den informationen bör inte Microsoft få köpa sig så enkelt tycker jag.

Samtidigt som Microsoft i smygarbetar emot Google i deras affär att köpa online annonsföretaget Doubleclick. De har i smyg lobbat för internetföretag, annonsörer och myndigheter att motsätta sig affären. De hävdar att att det är en del av en större diskussion om "rättvis och fri konkurrens". En del är oron för den personliga inti
griteten som blir när Google och Doubleclick slår ihop sina databaser med information om personers surfvanor. Visst det kan jag köpa att det är viktigt att den personliga intigriteten måste hedras och upprätthållas. Samtidigt klyver frågan mig lite med tanke på vad jag jobbar med och förmodligen kommer jobba med.
Jag tycker det känns lite motsägesefullt om Microsoft skulle köpa in sig i Facebook, men ändå mottarbeta och gnälla på Google för deras affärer.

Inga kommentarer: