onsdag 26 september 2007

Blogg annonsering

Läste denna nyhet först på TDH.se, och sedan på en del andra sidor, så om Dagens Media. En stund efter jag läst det blev jag riktigt upprörd, men har lugnat mig lite granna.
Vad det handlar om är ett företag, Blogvertiser, vars affärs idé är låta företag köpa sig skriven text av bloggare. De betalar bloggarna för att skriva om deras produkter. Min första reaktion är att detta är vedervidrigt, då styrkan i bloggande är att man fritt skriver det man känner för, och trovädigheten som finns i bloggandet. Att annonsörerna gör allt för att annonsera och att de nu ska förstöra bloggspheren på samma sätt som banners dränker webben.

Sen läste jag lite mer och tydligen säger de att ingen tvingar bloggarna vad de ska skriva om produkten. Att all PR är PR. Visst, fine, de köper jag, men tror fortfarande att nånstans så kommer företagen att förvänta sig bra PR! Betalar de, känner de att de kan bestämma vad de betalar för. Tycker att precis som annan reklam på webben så borde alla blogg inlägg som blivit betalade för, ha en symbol eller någon märkning att den har blivit köpt. Samt att det är svårt att vara neutral när man fått pengar, men vad vet jag? Bara orolig att annonsörer tror att de kan köpa sig in överallt, bara beroende på hur mycket man betalar.

Inga kommentarer: