fredag 31 augusti 2007

Nyheter, bloggar och annonsering?

I morse på tv hade de både i SVT och TV4 debatt panel och diskuterades Lars Danielssons nya bok som speglar Tsunami katatroffens efterdyningar från hans vinkel. Jag är så trött på att höra om det där i media, och uppenbarligen är det fler som tycker samma sak. Men det som jag tyckte var intressant var när det började diskuteras hur media speglat det hela och bland annat vilka typer av bilder som de använder på honom. Alla bilder är tagna och används för att förstärka bilden av honom som the bad guy.
Sen övergick diskussionen över till att handla om hur media får sina nyheter och vilken påverkan bloggare har. Bland annat om hur ett ryckte på en blogg slutade med "stora"-nyheter om att Danielsson hade en älskarina vid sidan av. Men även hur media är sämre på att kolla sina källor innan de publiserar och hur de utformar löpsedlarna för att sälja lösnummer. Jag vet själv hur ofta man sett en löpsedel men så har nyheten varit annorlunda.

Framförallt förundras jag över hur mycket helt värdelösa nyheter som printas, framförallt nöjesskvaller! Om tidningar och andra nyhetsmedier vill sälja mer så får de börja publisera vettiga
nyheter. Så mycket skräpp som de publiserar idag så förstår folk (hoppas jag) till slut att de inte är värt något eller inte går att lita på, så de vänder sig till alternativen. Nu förtiden är dessa oftas bloggar. Men dessa får kritik från traditionella medier för att vara opålitliga eller oproffisionella. Men jag tror inte folk bryr sig att nyheter skrivs på bästa sätt, utan att de faktiskt är sanna och riktiga i första hand. Jag vet själv när jag läser nyheter ibland och jag tycker ofta att det är så mycket blaj-blaj text omkring som bara tar min tid. Sen det som jag tycker är bra med internet framförallt är den stora valmöjligheten att välja vad för typ av nyheter som vi vill läsa. Vi har begränast med tid, och nyheter finns oändligt av, så då ger internet den perfekta möjligheten att sortera vårt eget urval av nyheter.

Även en sån sak som annonsering på webben! Framförallt Aftonbladet.se, är hemst när det gäller detta. Det känns ibland som att halva webbläsaren tas upp av annonser. Jag går inte till aftonbladet.se för att titta på annonserna, utan för att läsa nyheter (inte för att jag tror på många av dem). Tack vare den stora mängd annonser blir jag mer kritisk och ignorerar i större utsträckning dem medvetet. Enda stället jag har funnit där jag gillar annonserna är på Webhallen.se, men det är för att de är annonser mer internt på den webbplatsen. De annonserar för erbjudanden och kampanjer på deras egna sida, vilket intresserar mig då jag har kommit dit för att handla! Men utöver dem har jag inte stött på många sidor där jag uppskattat annonser eller sett dem som positiva. Visst, de bidrar så att stora sidor kan betala och ha uppdaterad information, men e skeptisk till hur effektiva de faktiskt är.
De har även varit prat om annonsering i bloggar, och hur mycket visa bloggar skulle kunna tjäna på att arbeta med annonser. Men jag tycker det beror på i vilket syfte man har en blogg, och hur man arbetar med den. Det känns lite som att man underminnerar den där "äkta"-känslan som finns i bloggar om man tar in annonser. Kanske bara är min egen kritiska och ifrågasättande åsikt, men då skulle bloggar tappa i förtroende och bara bli en "rip-off" på vanliga nyhetssidor fyllda med annonser. Lär av Webhallen.se! Sälj er inte till de stora bolagen, staten eller medierna!

Inga kommentarer: