fredag 17 augusti 2007

Företag "förfinar" Wikis inlägg

Imorse på nyheterna togs nyheten upp att både CIA och Vatikanen varit inne på det öppna uppslagsverket Wikipedia och ändrat inlägg efter eget behag (Annan källa DN). Något som gjorde mig riktigt upprörd då jag är starkt emot att företag, religoner eller stat går in och tar bort kritik och text som utmålar det dåliga eller de som de inte vill kännas vid. Men som tur är har det uppmärksammats i media, och det är ett tydligt att det strider emot Wikipedias grundtanke. Sen kommer nog många användare på internet se till att de som ändrats kommer upp igen. Folk är väldigt snabba att uppmärksamma och korigera fel eller felaktiga ändringar på Internet. Det är en av de stora fördelarna med internet, att makten ligger mer hos de miljarder små användarna än hos de stora multinationella bolagen eller staterna.

Att detta uppmärksammades beror på att Wikipedia har lagt in en ny funktion som gör det möjligt att spåra vilka som har ändrat i alla artiklarna. Detta har lett till att fler företag och organisationer har hamnat under luppen. Bland annat har GameSpot upptäckt att företag som EA, Sony Online Entertainment och Nintendo har varit inne och ändrat i artiklar som rör deras spel och IPn. Det som ska påpekas är dock att det inte alltid är hela företagets mening, utan kan vara någon enstaka anställd som går och in och gör ändringarna.

Det är inget fel att gå in och titta vad som skrivs om en på sidor som Wikipedia, men man ska vara väldigt försiktig med vad och hur man ändrar vad det står. Som jag sa tidigare så är användare snabba att snappa upp ändringar och ännu snabbare på att korigera dessa. Vilket är bra! Jag har själv i mitt jobb varit inne på Wikipedia och lagt till webblänken till mitt jobbs websida, men jag har inte tagit bort eller ändrat länkarna på våra konkurrenter. Det viktiga tycker jag är att det är öppet för alla att ändra. Tycker även det är bra att det står sånt som företag, organisationer och stat inte vill kännas vid, och att de inte ska kunna sopa det under mattan!


Inga kommentarer: