onsdag 15 augusti 2007

Dr Phil ger sig på spelvåldet

Jag brukar tycka att Dr Phil e ganska underhållande att titta på, trots att han tar upp ganska mycket samma ämnen hela tiden. Men han tappar mycket då det verkar som att han ska ge sig in i debatten om spelvåldet. Redan efter Virginia massakern tidigare i år gick Dr Phil ut och anklagade spel och spelvåld som en orsak till att detta fortfarande händer, och debatterade hur ungdomar påverkas.


Nu verkar det som att han ska ta upp ämnet i sitt program,
och ta in en "Spelvålds expert". Och vad menas med en spelvåldsexpert, eller för att förfina frågan, på vilken sida står denna person. Skulle han ta dit Jack Thompson vet vi att diskussion enbart skulle gå mot att svartmåla spel ännu mer. Dessutom var jag inne på Dr Phils hemsida och läste om just våldsamma spel. Vet inte om jag blev mycket klokare av det, eller att det han skriver kommer ge någon markant effekt. Visst är det bra att föräldrar har koll på vad barnen spelar för typer av spel, men större delen av de som spelar är vuxna människor.

De som gör mig mest arg är att det pratas så mycket om hur farligt det är med våldsamma spel, men det är sällan jag hör några konstruktiva och realistiska lösningar på problemet. Vad vill
förespråkarna mot våldsamma spel åstakomma, att våldsamma spel slutas utvecklas över huvudtaget? Att tillgången till spel ska begränsas och regleras så hårt man nästan måste ha ett skriftligt intyg att man är i rätt ålder, psykisk stabil och inte har några som helst tendenser till depprision för att få köpa spel som innehåller våld? Jag ser starkt framemot att få se vad Dr Phil kommer prata om i sina program om spelvåld.



Inga kommentarer: