torsdag 30 augusti 2007

Helt uppe i sökmotorsoptimering

Sitter och arbetar för fulla muggar på jobbet med att se över våran webbsida, och planera upp det framtida arbetet med den. Samtidigt med detta håller jag på att läsa in mig mer och mer på hur man bäst arbetar med Google Adwords, men framförallt grunderna inom sökmotorsoptimering. Håller på och läser Search Engine Optimization for dummies, och känner lite att jag borde har läst den innan vi började utveckla den nya siten, men vad ska man göra?

Ju mer jag läser, desto mer nya insikter får jag om hur vi har tänkt fel i många avseenden i utvecklingen av sidan. Men även att detta borde ha varit något som ingått i min utbildning! Vi fick lära oss om webbprogrammering, design, databaser, användarvänlighet och struktur, men ingenting om hur man bör tänka och bygga sidorna för att passa väl för
sökmotorerna. Men då blir det som vanligt, att det går jag fördjupa mig i eller lära mig själv på egen tid som med mycket annat.

Men det har jag även funderat på tidigare med min generation och de som komma skall... att finns man inte på nätet så existerar man inte. Inte bokstavligt, men principen blir mer verklig. Jag vet att jag tänker nästan så, om jag inte hittar de ja söker på nätet så finns det säkert inte, då ger jag nästan upp. Och sökmotorerna e ju det som de flesta använder när de ska söka något, så oavsett hur litet eller stort det är måste de finnas där. Om man vill bli hittad dvs. Har fått bättre förståelse för sökmotorernas betydelse i informations sökandet.

Inga kommentarer: