torsdag 23 augusti 2007

Nytt sök från Microsoft

Var precis inne och provade beta versionen av Microsofts nya sökmotor, tafiti. Och jag måste säga att jag känner mig inte helt övertygad. Visst är den grafiskt snygg och funktionell. Den bygger ju på Silverlight vilket är Mircrosofts svar på Flash. Men när det gäller sökning på nätet tror jag att folk, i alla fall gör jag det, föredrar att det man söker efter ger relevant resultat istället för att de presenteras på ett snyggt sätt. Jag tycker tafiti känns mer som en tech demo för vad häftiga applikationer man kan skapa med Silverlight istället för att försöka skapa en överlägsen sökmotor.

Ett problem som jag ser är att man måste ha Silverlight installerat på datorn för att använda denna tjänst. Google, Yahoo eller de andra sökmotorerna kräver inget sånt för att kunna användas. Är ingen bakåtsträvare, men det preliminära när det gäller sökmotorer är att snabbt och enkelt kunna
ge bra och relevant sökresultat.

Som sagt, väldigt snygg! Men de var Doom 3 också och bara de i sig gjorde inte ett toppen spel, utan även de kändes som en tech demo.

Inga kommentarer: