torsdag 9 augusti 2007

Skeptisk till film-spel

Spel som bygger på filmer och serier har funnit länge, det äldsta exemplet (och bland de västa) är E.T. till Atari 2600. Ett exempel som både göras sig påmind om och om igen! Detta är ett ämne som ständigt återkommer i diskussioner om hur vida man ska göra spel på storfilmer eller klassiker. Jag håller mig ganska skeptiskt till detta, då jag vad jag kan minnas, inte minns ett enda film-spel som fått bra kritik eller fastnat i Spelhistoriens lista över bra och minnesvärda spel. Möjligen skulle det vara The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, som fick bättre kritik än filmen samt mer uppmärksamhet därefter. Men idag har det blivit standard att för varje ny storfilm som kommer ska det släppas ett spel till detta. Tror det kan bero på att man vill skapa mer uppmärksamhet och en anledning till yttligare marknadsförings insatser. Det senaste i raden av filmspel är Bourne-serien, men detta ska bygga mer på böckerna och hela serien än enbart en film. Nu i år har det varit mycket reklam och uppståndelse kring spelen Spindelmannen 3, Transformers och Harry Potter Order of the Phoenix, som släpptes till releaserna av respektive film. Inget av dessaspel har fått något vidare kritik, och i något fall riktigt uselt, men ska man se på försäljningslistorna så säljer de ju ändå bra! Och det är nog den största orsaken till att de fortfarande utvecklas spel som bygger på filmer. Andra exempel de senaste åren är Scarface och The Godfather. Även exempel på tv-serier som blir spel finns med 24, samt att både Lost och Desperate Housewives är under utveckling. Spelen är nog riktade till fansen som vill leva sig in ännu mer eller kanske förlänga upplevelsen, men är väl även tänkt för att marknadsföra filmen.

Vad jag sätt av såna spel så känns de inte som de tillför något nytt eller revolutionerar, utan hämtar det mesta från befinliga spel, utan att direkt lägga någon känsla till de. Nu hävdar jag inte att alla spel måste uppfinna eller tillföra något nytt, men när man tar ett gammal upplägg och gör det halvdant, så tycker jag man sklippa det istället. Samtidigt som det krockar med min syn att man borde göra det marknaden efterfrågar, och (återigen) bygger man resonemangen på försäljningssiffor så funkar det. Men min uppfattning är att man borde utveckla ett spel för att de skulle passa, inte bara för filmen, utan att man har en spelmekanik som får det att fungera. Känns som många film-spel bara lagt in ett spel i ett befinligt koncept, utan att göra de säreget.

En annan sak som fick mig på denna tanke, var efter att ha tittat på Angry Video Game Nerds alla recensioner av gamla skitspel. Alla spel som han spelar bygger på något IP från ett annat medie som tidningar, film, böcker(bibeln!!!), serier och snabbmats clownfigurer. Man förundras över hur de ens fick utveckla och släppa så dåliga spel på den tiden. Spelen som görs idag är ju betydligt bättre, men jag tycker det visas på att inte ens på den tiden gick det väl när försök gjordes att rida på vågen från en populär film eller serie.

Bästa Angry Video Game Nerd på länge:


Inga kommentarer: