torsdag 23 augusti 2007

Gears of Marketing

Läste en nyhet här om dan där Gears of Wars framgångar skedde tackvare mycket och bra marknadsföring. Visst kan det stämma, inte för att det skulle vara något märkvärdigt med det. Det är ju så som branschen fungerar, och inte bara spelbranschen. Men för att få den typen av budget att kunna marknadsföra ett stort spel som Gears of War så krävs det ju till en början att man har ett bra (eller ialla fall vad som verkar lovande) spel. Om spel-"publishers" vet att de har en killerapp titel så är de inte sena med att se till att spelet marknasförs så bra så möjligt. Ännu "bättre" när konsoltillverkarna vet att spelet är så intressant för spelare, att det ger en anledning att investera i en ny konsol enbart för den titeln.

Men exempel nyligen (och tidigare för den delen med) har visat att det inte alls måste vara ett bra spel för att få mycket marknadsförings uttrymme. Ta spel som Spindelmannen 3 och Transformers, som fått dåliga recenssioner, men har sålt bra ändå och framförallt, har marknadsförs otroligt mycket (fast jag ibland kan undra om marknadsföringen gjorts med rätt inriktigt till bästa möjliga målgrupp?). De har sålt därefter, vilket jag tror beror på en dominoeffekt som leds av vanliga konsumenter (icke de riktiga hardcore spelarna), nämnligen enligt följande recept:
Spelen marknasförs mycket i tv, press och i spelbutikerna. Just spelbutikerna tror jag spelar en viktig roll här, för att om ett spel säljer bra så hamnar ju så klart de spelet högt upp på topplistorna över bäst säljande spel i butikernas hyllor. Vilket i sin tur leder till att när folk går in i butiker och
tittar på de bästsäljande spelen så finns spelet kanske där i topp, vilket gör att folk antar att det är ett bra spel, då de är många som har köpt det, vilket i sin tur kan leda till ett köp. Det är bara en teori jag har, men jag tror att man måste se hela kedjan för att förstå marknadsföringens kraft. Sen så kan jag erkänna att jag kan känna mig lite osäker på hur exakta topplistorna i butikerna är kopplade till försäljning. Plus, att ibland så kan ett spel sälja bra utan marknadsföring, för att det helt enkelt är ett bra spel! På samma sätt som att konsoltillverkarna använder spel för att marknadsföra sin produkt (vilket är ganska självklart då det utan en konsol inte finns några spel och utan spel blir en konsol ganska meningslös). Samt att många av de spel som konsoltillverkare ofta lyfter fram kommer från egna utvecklingsstudios, eller är uppföljare till tidigare spelsuccéer eller har något annat som är nytt och revolutionerande.

Ibland (så som i t ex Spindelmannen 3 och Transformers typ av spel) så blir spelen som en del i hela drivhjulet för att marknadsföra en film eller dylikt. Att reklam för spelet är indirekt reklam för filmen med samma namn, och vise versa. Därav vikten att marknadsföra åt båda hållen.

Allt detta följer The Short Head från The Long Tail teorin, om att vi idag lever i ett "hits" drivet samhälle. Detta gäller spel i höggrad, men jag tror starkt att detta kommer utvecklas de närmsta åren då digital distribution tar fart på riktigt. Butikerna spelar idag fortrfarande en viktig roll, men vad jag har sett hemma i Täby de senaste åren är att de fysiska butikerna har problem och får start konkurrens från online butiker.

Inga kommentarer: